|
|||||||||
|
Crosby Tyler is een alt.country- en Americana-muzikant uit Johnson City in de Amerikaanse staat Tennessee waar de countrymuziek de scène al sinds meerdere decennia overheerst. Hij heeft er al een carrière van om en bij de 30 jaar opzitten, gespijst met meerdere platen waarbij “Don’t Call The Law On Me!” zijn meest recente realisatie is die hij ook zelf heeft geproducet. De tien zelfgeschreven nummers op dat nieuwe album werden door deze singer-songwriter-veteraan in de studio opgenomen met de instrumentale hulp van violiste en backing vocaliste Aubrey Richmond die ook optreedt in ‘The 357’s’-begeleidingsband van Shooter Jennings. Verdere muzikale ondersteuning kwam er van bassist Jeff Turmes (van soullegende Mavis Staples), drummer Dale Daniel (van ‘Hacienda Brothers’) en Mike Khalil op pedal steel- en elektrische gitaar. Jazz- en countryzangeres Kimbra West vervolledigt deze band als backing vocaliste op enkele nummers. Crosby Tyler heeft in het verleden op het podium gestaan naast Sarah & Sean Watkins van ‘Nickle Creek’ en ook met singer-songwriter Peter Case die gedurende zijn carrière al drie Grammy-nominaties wist te veroveren. Zelf zegt hij voor zijn muziek beïnvloed te zijn geworden door het werk van grote countrysterren zoals Buck Owens, Kris Kristofferson, Willie Nelson, Johnny Cash en Waylon Jennings. Dat kunnen we ook wel horen in enkele door pedal steelgitaar en Telecaster-gitaren gedomineerde songs op zijn meest in countrystijl gebrachte album “Don’t Call The Law On Me!” zoals u zelf kunt vaststellen op de twee video’s van nummers uit deze plaat die we hier hebben toegevoegd. Het eerste filmpje laat u kennismaken met de single “Peace, Love, And Beer” en op de tweede video laten we Crosby Tyler live aan het werk zien bij het brengen van de countryballad “The Family I Never Had”. De albumtiteltrack waarmee de plaat begint trapt af in honky tonk-stijl waarna we ook nog onder de indruk zijn gekomen van countryrockers “18 Wheels Of Steel” en “Stop Being An Ol’ Redneck” met Aubrey Richmond in een glansrol op viool. Ook het op werk van Sturgill Simpson of John Hiatt lijkende “Fat Of The Land” en albumafsluiter “Us Black Sheep Ain’t Like The Others” hebben ons al meteen na de eerste beluistering kunnen bekoren. (valsam)
|